Thursday 18 August 2016

BERCUTI DI BANDAR HILIR MELAKA (gambar) - Melawat Tempat-tempat bersejarah 1

Hari Rabu yang lepas aku pergi berjalan-jalan di tempat-tempat bersejarah di Bandar Hilir, Melaka. Agak lama juga tidak menjejakkan kaki di kawasan-kawasan bersejarah di sana. Ada juga tempat-tempat yang pertama kali aku ketahui kewujudannya.

Berbekalkan hanya telefon bimbit, banyak juga gambar yang diambil sepanjang perjalanan singkat aku menjelajah kawasan bersejarah di sekitar Bandar Hilir. Entry kali ini lebih kepada menceritakan perjalanan keseluruhan aku selama 5 jam bermula sekitar 2 petang sehingga 7 malam. Jelajah kali ini agak ekspres kerana tujuan aku adalah untuk mengambil sebanyak gambar yang boleh sebelum bateri telefon bimbit habis.

Aku bergerak dari rumah pada jam 1.15 petang, sebelum Zuhur dan sampai di area Melaka Tengah lebih kurang jam 1.50 petang. Tempat pertama yang dituju adalah Masjid kampung Hulu. Solat Zuhur dikerjakan di sana. Aku suka bersolat di masjid ini kerana reka bentuknya yang menarik, dekat dengan kawasan bandar serta lokasinya yang senang untuk diakses.


Masjid kampung Hulu

Ruang Solat Masjid Kampung Hulu


Kolah tempat mengambil wuduk


Beduk yang sudah tidak digunakan lagi


Kemudian kembara diteruskan ke kawasan bangunan-bangunan bersejarah. Aku parking motorsikal di kawasan berbukit berhadapan Balai Polis Melaka Tengah. Betul-betul di sebelah bangunan Stadhuys atau lebih dikenali sebagai bangunan Merah.

Bangunan Stadthuys


Nak tahu berkaitan Stadthuys, boleh baca papan tanda ni


Bangunan ini menempatkan beberapa buah muzium. Salah satunya adalah Muzium Sejarah dan Ethnografi. Untuk masuk ke muzium ini pelancong boleh membeli tiket pada harga pakej iaitu RM 5 untuk dewasa dan RM 2 untuk kanak-kanak. Dalam pakej ini, pengunjung juga dapat melawat 4 buah muzium lain dan juga sebuah galeri. Muzium ini dibuka setiap hari bermula jam 9 pagi sehingga 5:30 petang.


Kadar bayaran untuk memasuki 5 muzium dan 1 galeri (tiket boleh dibeli di pintu masuk Muzium Sejarah dan Ethnografi)


Muzium Sejarah dan Ethnografi


Galeri Cheng Ho

Muzium Sastera dan Muzium Pendidikan aku tak jumpa pintu masuk atau papan tanda muzium ini.


Kompleks Muzium Studthuys dan waktu lawatan muzium


 Muzium Pemerintahan Demokrasi


Muzium Yang Di-Pertua Negeri Melaka


Aku tak masuk muzium-muzium ini kerana masa yang tidak mengizinkan. Lagipun aku tak sediakan bajet untuk masuk ke muzium. Seterusnya aku memanjat ke Bukit St Paul. 


Permandangan yang dapat dilihat dalam perjalanan menuju ke puncak Bukit St Paul.
 Boleh nampak kapal Samudera (Muzium Maritim) dan Menara Taming Sari


Akak-akak ni berehat selepas penat memanjat bukit


Ada jualan kraftangan juga di kawasan tangga


Tak tahu patung apa, aku ambil pun sebab budak tu nampak macam comel


Pemandangan dari puncak Bukit St Paul



Ramai lagi yang gigih memanjat bukit ni. Yang pakai topi tu pelancong dari korea.

Diatas puncak bukit ini terdapat runtuhan Gereja St Paul. Didalamnya terdapat beberapa kubur orang-orang Belanda dan Portugis.

Dahulunya, diatas bukit ini telah dibina Istana Sultan. Namun demikian istana tersebut telah musnah ketika portugis menyerang Melaka.



Bahagian Hadapan Gereja St Paul

Bahagian belakang Gereja St Paul

Dibahagian belakang gereja ini ada juga pintu yang menghubungkan ke Kompleks Muzium Sthudtyus  Sthudyus  Studthuys (susah betul nak eja) tadi. Nak beli tiket kat sini pun boleh. 


Kaunter tiket di puncak Bukit St Paul


Bahagian dalam Gereja St Paul


Batu nesan Belanda dan Portugis


Dalam ni pun ada orang jual cenderamata


Batu laterit yang digunakan untuk membina Gereja St Paul


Suasana dalam bilik


Bahagian tepi Gereja St Paul


Ada juga orang yang menyanyi, kebanyakannya
lagu-lagu portugis ada juga lagu kemerdekaan


Jualan cenderamata, kat mana-mana pun ada


Dataran Pahlawan dan Memorial Kemerdekaan boleh dilihat dari atas bukit St Paul


Gereja St Paul dari tepi

bersambung ke part 2


No comments:

Post a Comment